Wat is online marketing?
De opkomst van online marketing heeft er voor gezorgd dat professionele marketing toegankelijker is dan ooit. Het geeft namelijk ook veel mogelijkheden voor kleine bedrijven en zelfstandige ondernemers. Iedereen met toegang tot het internet kan erover leren en zelf al een hoop werk verrichten.
Maar wat is online marketing? Bij online of internet marketing gaat het om alle vormen van het in de markt zetten van een product of dienst met behulp van het internet. Het beslaat een hoop verschillende activeiten zoals:
- zoekmachine optimalisatie (SEO);
- social media marketing;
- e-mail marketing en nieuwsbrieven;
- video marketing;
- webshops en e-commerce.
Het bovenstaande lijstje is nog maar een selectie van de mogelijkheden. De ontwikkelingen gaan snel en er worden elk jaar nieuwe manieren bedacht om internet in te zetten voor promotie, distributie en verkoop. Er ontstaan ook steeds meer combinaties tussen online marketing en meer traditionele marketing vormen. Internet marketing leent zich ook perfect voor inbound marketing. Het maakt het aanbieden van informatie heel makkelijk en goedkoop.
Online marketing: haalbaar voor uw bedrijf?
De meeste moderne bedrijven zijn al aan de slag met online campagnes. Het is namelijk effectief, betaalbaar en breed inzetbaar. Zelfs het kleinste bedrijf kan een effectieve campagne opzetten. Behalve tijd hoeft het in sommige gevallen zelfs niets te kosten. Er zijn duizenden blogs met gratis internet marketing tips en handige hulpmiddelen. Op het blog van MDC Media worden regelmatig goede tips en trucs gedeeld die u zelf kunt inzetten. Ook deelt MDC kennis in white papers en e-books.
Veel bedrijven besteden hun campagnes uit aan marketingbureaus. Dit is in sommige gevallen handig. Zij hebben de expertise al in huis. Maar als u tijd heeft om zelf erin te verdiepen dan is dat aan te bevelen. Er is meestal een vorm van internet marketing te vinden die past bij uw bedrijf.
Het meten van online marketing resultaten
Een van de grote voordelen van online marketing is dat het mogelijk is om de effecten te meten en te analyseren. De inzichten van deze analyses kunnen ook gebruikt worden om direct aanpassingen te doen aan lopende campagnes.
In meer traditionele vormen van marketing is meten vaak lastig en bovendien kostbaar. Hebben de flyers in de brievenbus geholpen om de klant naar de winkel te krijgen? Hoeveel mensen hebben de flyer daadwerkelijk bekeken? Dat zijn vragen die moeilijk te beantwoorden zijn.
Met online marketing is het veel eenvoudiger om het gedrag van uw doelgroep te volgen. Het is makkelijk om bij te houden hoeveel mensen via een nieuwsbrief op uw website komen en hoeveel daadwerkelijk een aankoop doen naar aanleiding van deze nieuwsbrief.
Inbound marketing online
Voor een inbound marketing campagne is het niet noodzakelijk om het internet in te zetten. Het is echter wel erg praktisch. Een e-book met informatie over uw bedrijf is veel makkelijker en goedkoper te verspreiden dan een boek van papier. Ook kunt u een instructievideo veelvuldig gebruiken terwijl een persoonlijke instructie veel tijd kost. Martijn Deibel heeft ervaring met veel verschillende facetten van internet marketing. Van zoekmachine optimalisatie tot het maken en versturen van effectieve nieuwsbrieven. Hij helpt u dan ook graag met advies, planning en uitvoering.
Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.