Tools voor digitaal publiceren

Veel ondernemingen zijn dagelijks mee bezig: Digitaal publiceren. Tegenwoordig hebben alle vormen van media digitale en online varianten. Jaarverslagen, persberichten, magazines, brochures, alles is online te vinden. Digitaal publiceren is namelijk goedkoper, makkelijker en effectiever dan publiceren in print. Digitale documenten, presentaties en artikelen zijn makkelijk te maken en veel makkelijker te verspreiden onder uw doelgroep. In deze blog zet ik een aantal mogelijkheden op een rij.

Presentaties

Powerpoint was 20 jaar lang dé manier waarop de meeste presentaties gemaakt worden. Maar dat is aan het veranderen. Ook de zakelijke presentatie is namelijk aan innovatie onderhevig. Presentaties moeten namelijk steeds vaker ook buiten de vergaderzaal gedeeld kunnen worden. Daarom zijn er steeds meer tools die daar op inspelen.

SlideShare

Het concept achter SlideShare is vrij eenvoudig. Upload uw powerpoint presentatie naar een site waar ze makkelijk te delen zijn. SlideShare is uitgegroeid tot een gigantisch sociaal netwerk om presentaties te delen over allerlei onderwerpen, van het serieuze tot het totaal niet-serieuze. SlideShare is jammer genoeg erg statisch. SlideShare biedt weinig mogelijkheden om de presentatie te voorzien van context, dus de meeste presentaties zullen moeten worden aangepast om ze begrijpelijk te maken. Een paar steekwoorden op een slide voldoen niet.

SlideShare is een gratis website die ook betaalde accounts biedt met meer mogelijkheden.

Prezi

“Weg met die slaapverwekkende Powerpoints” moeten ze bij Prezi hebben gedacht toen ze zich inschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit bedrijfje maakt namelijk een presentatietool die niet gemodeleerd is naar de aloude diapresentatie maar meer een soort virtuele flipover gebruikt. Je vliegt als het ware over het virtuele papier in plaats van te kijken naar statische dia’s die voorbij klikken. Erg dynamisch, maar niet geschikt voor alle soorten presentaties.

Prezi heeft zowel gratis als betaalde accounts. Het nadeel van een gratis account is dat uw presentatie door anderen gebruikt mag worden.

Present.me

Voor de wat serieuzere zakelijke presentaties die uitleg behoeven is er Present.me. Deze website biedt de mogelijkheid om een powerpoint te presenteren samen met een video van uwzelf die de uitleg verzorgd.

Present.me is een betaalde dienst maar biedt een gratis proefperiode van 30 dagen.

Digitale documenten

Jaarverslagen, rapporten, gebruikersovereenkomsten en andere zakelijke documenten worden nog steeds voornamelijk als PDF aangeboden. Dit is van oudsher omdat het makkelijk te printen is. Maar PDF’s zijn toch wat onhandig als het gaat om online communicatie. Ze zijn bijvoorbeeld niet interactief en het is nauwelijks te meten wat gebruikers doen met uw PDF-document. Gelukkig zijn er diensten die extra functies toevoegen aan uw PDF’s en deze zo beter deelbaar maken.

SlideShare

Ja, SlideShare is niet alleen handig voor het delen van presentaties. Ook officiële documenten kunt u makkelijk delen.

Hashdoc

Minder bekend en voorlopig ook een stuk minder populair dan SlideShare is Hashdoc. Maar de laatste biedt een aantal zeer interessante opties die zeer geschikt zijn voor zakelijke documenten. Zo kan de gebruiker lead-capture formulieren invoegen in documenten.

Hashdoc is een gratis dienst. Binnenkort zullen ze waarschijnlijk beginnen met het aanbieden van betaalde abonnementen.

Online magazines en brochures

Een online magazine of online brochure is een vorm van digitaal publiceren die nog niet erg bekend is maar een grote vlucht gaat nemen. Mensen zijn op zoek naar beleving. Een pagina op een website is iets vluchtigs. Een magazine of brochure is een geheel, met nadruk op content en foto’s.

Issuu

Online magazines die er uit zien als een digitale versie van een print editie. Dat kan met Issuu. Elke PDF kan omgezet worden in een online magazine die virtueel door te bladeren is. Issuu is een snelle en eenvoudige manier om magazines en brochures digitaal te publiceren.

Issuu biedt zowel gratis als betaalde accounts.

Magzmaker

Een doorbladerbare PDF is leuk, maar waarom niet helemaal afstappen van de restricties van een statisch medium als PDF of printmagazines. Online willen mensen een andere ervaring dan offline. Waarom dan niet online magazines maken in HTML5? Een magazine dat in eerste plaats gemaakt is voor het web.

Magzmaker is een betaalde dienst. Gratis demo-account van 14-dagen is aan de vragen op de website.

Handige tools voor uw zoekwoordenonderzoek

Als u bezig bent met de zoekmachine optimalisatie (SEO) van uw website, dan dient een goed zoekwoordenonderzoek als basis. Het bepalen van de juiste zoekwoorden (keywords) voor uw niche is echter niet makkelijk. U moet rekening houden met zaken zoals relevantie en mate van concurrentie. Gelukkig zijn er een hoop handige hulpmiddelen op internet die u op kunnen helpen bij dit proces. In dit blog een overzicht van de beste tools op dit gebied.

Benodigdheden voor een zoekwoordenonderzoek

Voor we gaan kijken naar de verschillende tools is het goed om te kijken naar wat we nodig hebben. Een zoekwoord kan bestaan uit één of meerdere woorden. Wat dat betreft is “zoekwoord” een misleidende term. Een zoekwoord dat uit meerdere woorden bestaat wordt ook wel een “Long tail keyword” genoemd. Zo’n zoekterm heeft de voorkeur omdat het specifieker is. Het geeft zoekmachines een duidelijker signaal waar een pagina over gaat.

Als u een bedrijf heeft gespecialiseerd in het opknappen van oldtimers dan is het zoekwoord “autoreparatie” niet specifiek genoeg. Feitelijk gezien klopt het misschien dat u auto’s repareert. Het zoekwoord is daarmee relevant. Toch hebben de meeste mensen die dat woord intypen in Google hebben geen oldtimer. Ze zoeken waarschijnlijk een gewone autogarage. Een zoekmachine waardeert websites naar relevantie. Hoe specifieker het zoekwoord waar u een pagina op inricht, des te relevanter. Daarnaast is de concurrentie in de zoekresultaten voor “oldtimer reparatie” ook een stuk minder groot dan het meer algemene “autoreparatie”. Er zijn gewoon minder bedrijven die oldtimers repareren dan garages die moderne auto’s repareren.

Een zoekwoord moet dus relevant en specifiek zijn, maar daarnaast moet er rekening gehouden worden met de concurrentie in de zoekresultaten. Wat echter ook niet uit het oog moet worden verloren is het zoekvolume. De hoeveelheid mensen die een zoekwoord gebruiken in hun zoekopdrachten is erg belangrijk. Wat het juiste volume is hangt heel erg af van de branche waarin u opereert en de doelgroep die u naar uw site wilt krijgen. Het zoekvolume voor “trouwfotograaf” zal een stuk hoger liggen dan dat voor “private banking”. Een private banker heeft echter een veel kleinere doelgroep en een stuk minder concurrenten.

Zoals de bovenstaande voorbeelden aangeven zijn er verschillende factoren om op te letten bij het kiezen van zoekwoorden. De zoekterm moet:

  • Relevant zijn aan het onderwerp van de website of pagina.
  • Specifiek genoeg zijn om de juiste doelgroep te bereiken.
  • Niet te veel concurrentie hebben binnen de zoekresultaten.
  • Genoeg zoekvolume hebben om resultaat uit te halen.

Nu het duidelijk is wat de belangrijke factoren zijn kunnen we een aantal tools bekijken die u kunnen helpen.

Zoekwoord ideeën

Het bedenken van de juiste zoekwoorden is lastig. Gelukkig zijn er hulpmiddelen om suggesties aan te dragen en volumes in te schatten.
De bekendste tool voor het verzamelen van zoekwoordideeën is de Keyword Planner van Google AdWords. Eigenlijk is deze tool bedoelt om zoekwoordenonderzoek te doen voor advertenties, maar bij Google weten ze eigenlijk ook wel dat veel mensen de Keyword Planner inzetten voor zoekmachine optimalisatie. Wat deze tool zo goed maakt is u voor een lijst met zoekwoorden gedetailleerde overzichten kunt maken met de maandelijkse zoekvolumes per zoekwoord. Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om suggesties te verkrijgen voor nieuwe zoekwoorden. De Keyword Planner is helemaal gratis te gebruiken.

Voor zoekwoord suggesties is Übersuggest een handige gratis tool. Vul een zoekwoord in en Übersuggest geeft “long tail” variaties op dat zoekwoord. Dus als u de zoekterm “autoreparatie” invoert krijgt u bijvoorbeeld de suggestie “autoreparatie oldtimers”. Erg handig dus voor het specifieker maken van uw zoekwoorden.

Keywordtool.io is een concurrent van Übersuggest. Eigenlijk doet het precies hetzelfde, maar met meer gebruiksgemak. De betaalde versie van Keywordtool.io biedt echter meer dan enkel zoekwoord suggesties. Het geeft namelijk ook zoekvolume weer en is daarmee een alternatief voor de Keyword Planner van Google. De betaalde versie is te gebruiken vanaf 48 Dollar per maand.

Concurrentie binnen de zoekresultaten

De Keyword Planner van Google geeft enigszins een indicatie van de mate van concurrentie per zoekwoord. De gemiddelde kosten per klik geven immers aan hoeveel adverteerders voor een bieden per websitebezoeker. Het is echter geen goede indicatie van concurrentie. Gelukkig zijn er tools om een beter inzicht te krijgen.

SemRush is een van de populairste tools voor het maken van een concurrentie analyse. Met SemRush kunt u kijken welke zoekwoorden uw directe concurrenten gebruiken en hoe goed zij dat doen. Het kan suggesties opleveren voor welke termen u niet en welke u wel op in moet zetten. Deze tool is gratis te gebruiken met een hoop beperkingen. Betaalde abonnementen zijn er vanaf 69 Dollar.

Met KWFinder.com kunt u per zoekwoord kijken hoe sterk uw concurrenten zijn binnen deze zoekresultaten. Zo kunt u een inschatting maken hoe haalbaar het is om tussen de eerste zoekresultaten te komen. Als uw concurrenten zeer goede websites hebben die helemaal geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines dan is het misschien niet haalbaar of niet rendabel om op dat zoekwoord goed te scoren. KWFinder.com is gratis te gebruiken, maar is dan vrij beperkt. Betaalde opties beginnen vanaf 29 Dollar per maand.

De Moz Keyword difficulty Tool is een alternatief voor KWfinder.com. Deze tool is echter niet gratis te gebruiken en is alleen verkrijgbaar in combinatie met alle andere zoekmachine optimalisatie tools van Moz. Dit zijn echter wel een aantal van de beste tools op dit gebied. Een abonnement op alle tools van Moz begint vanaf 99 Euro per maand *.

* Een aantal Moz tools hebben wel een gratis variant, zoals de Open Site Explorer. Dit is een tool om het linkprofiel van een website te bekijken.

Zoekwoord optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is een doorlopend proces. Er zijn altijd wel mogelijkheden om uw site beter te optimaliseren. Ook is er regelmatig onderhoud nodig om aan nieuwe eisen van zoekmachines te voldoen. Daarnaast geven zoekmachines waardering voor een site die regelmatig wordt voorzien van nieuwe, relevante content.

Om uw zoekwoorden te blijven verbeteren zijn er diensten zoals Hittail. Deze tool analyseert het zoekverkeer dat op uw site terecht komt en kijkt op welke zoekwoorden deze bezoekers binnenkomen. Uit de analyse van Hittail krijgt u suggesties voor relevante zoekwoorden. Vaak kunt u de zoekwoorden op uw pagina nog specifieker maken. Hittail helpt hierbij met suggesties op basis van statistiek. Deze tool is te gebruiken vanaf $9,95 per maand.

Google Analytics is een gratis alternatief voor Hittail. In Google’s applicatie voor website statistieken kunt u een schat aan nuttige data verzamelen over het gebruik van uw website. Het geeft ook inzicht in de zoekwoorden waarop uw bezoekers binnen komen. Hittail is een stuk eenvoudiger in gebruik, maar in Google Analytics is een zeer uitgebreid overzicht te maken van welke zoekwoorden nog specifieker of relevanter kunnen.

Kosten van een zoekwoordenonderzoek

Veel van de bovenstaande tools hebben een gratis variant en een betaalde variant. De kosten voor zo’n tool zijn soms hoog. Zonder gebruik te maken van betaalde tools kunt u echter al een zeer goed zoekwoordenonderzoek doen. Er zijn online veel goede artikelen te vinden over het doen van zo’n onderzoek, zoals dit blog.

Uitbesteden is voor veel bedrijven echter een betere optie. Een uitgebreid onderzoek door een specialist kan u op de termijn veel geld opleveren. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden en voordelen van een zoekwoordenonderzoek door MDC Media? Neem gerust contact met mij op.

Hangmatmarketing: Marketing voor de zomerperiode

De zomervakantie staat voor de deur. Voor veel bedrijven een rustige periode. Consumenten zijn dan het land uit en veel ondernemers doen het rustig aan. Maar gaat u na het WK in Brazilië uw online marketingactiviteiten stopzetten voor het zomerreces? Dacht het niet!

Online bestaat er namelijk geen komkommertijd. Mensen zijn overal online, ook op de camping. En juist de vakantieganger is een schitterende doelgroep. Consumenten en ondernemers zijn op zomervakantie namelijk precies in de staat waarin u ze wilt hebben. Op vakantie zijn mensen vaak relaxed, hebben meer tijd en besteden aandacht aan waar ze mee bezig zijn. In de hangmat met een biertje, rustig surfen op de iPad terwijl het vakantiegeld op de bankrekening staat. In deze modus is uw doelgroep een stuk ontvankelijker voor uw boodschap, mits het de juiste boodschap is natuurlijk.

Voor veel mensen is de vakantieperiode een moment om tot bezinning te komen en vooruit te kijken. Daar kunt u juist perfect op inspelen. Als u een product of dienst heeft dat werk uit handen neemt, een probleem oplost of het leven mooier maakt dan sluit dat aan op het vakantiegevoel. Dat is hangmatmarketing voor uw doelgroep!

Vakantiegangers online

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek had eind 2013 zo’n 45 procent van de Nederlandse huishoudens een tablet en bijna 70 procent minstens één smartphone. Ons land is koploper op het gebied van internetaansluitingen. Zo’n 95 procent van de huishoudens heeft een aansluiting. De gemiddelde Nederlandse internetgebruiker zit gemiddeld zo’n 1,5 uur per dag op het web. Dit gedrag zal op vakantie niet veranderen. Open Wifi-netwerken zijn de standaard aan het worden voor campings, hotels en vakantiewoningen. Bovendien zijn de tarieven van mobiel internetten in het buitenland, met dank aan Eurocommissaris Kroes, flink gedaald.

Dat veel Nederlanders zullen surfen vanaf het vakantieadres mag duidelijk zijn. Maar hoe speelt u daar op in?

Drie tips voor marketing in de zomervakantie

1. Adverteer online en richt deze advertenties op vakantiegangers. In de zomerperiode zetten veel bedrijven hun advertentiecampagne’s stop. Dit betekent in sommige branches minder vraag en daarom lagere prijzen. Bovendien kunt u zich richten op mensen die op de camping zitten. Target bijvoorbeeld mensen die in het Nederlands zoeken in Frankrijk. Zoek dan specifiek gebieden uit waar uw doelgroep zal zitten op vakantie en richt de advertenties op mobiele apparaten zoals iPad’s en smartphones.

2. Zorg voor een boodschap die inspeelt op het vakantiegevoel. Met uw product; ‘voelt het leven als één grote vakantie’… ‘bespaart u zoveel dat u vaker op vakantie kunt gaan’.. ‘wordt elke vakantie leuker’.. enzovoorts.

3. Maak gebruik van de nieuwe energie. Mensen die hun batterij opladen op vakantie zijn misschien op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ze hebben tijd om hun situatie te overdenken en staan open voor nieuwe ideeën. Een zeldzaam moment waarin de moderne mens eens na kan denken over hun eigen toekomst. Een toekomst waaraan u natuurlijk kunt bijdragen met uw fantastisch product.

De zomer staat voor de deur, dus ga zo snel mogelijk aan uw marketingstrategie werken. Verdiep u in het vakantiegedrag van uw doelgroep. Stel uzelf de vraag waar u op zit te wachten tijdens de vakantie. Als u het juiste antwoord kunt geven dan kan dit wel eens een hele mooie zomer worden.

Flauwe grappen horen bij 1 april, maar nergens wordt er zoveel moeite voor gedaan als bij Google. Het bedrijf staat al jaren bekend om het lanceren van bizarre nieuwe producten op 1 april, vaak compleet met professionele marketingcampagne’s. Soms zijn de diensten helemaal uitgewerkt en functioneel, zoals bijvoorbeeld Gmail’s Shelfie. Humor is namelijk bittere ernst bij dit software bedrijf. Waarom dat zo is kunt u lezen in dit blog. Wilt u meteen door naar het complete overzicht van alle 1 aprilgrappen, klik dan hier. Read More

Iedereen moet wel eens grote bestanden verzenden. Bijvoorbeeld een groot rapport of een collectie met foto’s. Meestal lukt het niet om echt grote bestanden te sturen via de e-mail. In de gevallen dat het wel lukt is de ontvanger er niet altijd even blij mee. De ruimte van de mailbox is meestal namelijk beperkt. Een paar grote bijlagen en de box is vol. Gelukkig zijn er betere manieren om grote bestanden van a naar b te krijgen.

Sommige bedrijven hebben systemen om veilig en snel bestanden over te zenden. Maar veel kleinere bedrijven hebben geen volledige ICT afdeling of de tijd om er zelf in te investeren. In de meeste gevallen is dat ook niet nodig omdat er nauwelijks grote bestanden verstuurd worden. In deze gevallen is het maar goed dat er gratis websites zijn zoals WeTransfer waarmee u eenvoudig en snel een groot bestand mee kunt versturen. Voor die enkele keer dat het nodig is.

In de onderstaande video laat ik u zien hoe u met WeTransfer een aantal grote bestanden kunt versturen.

Grote bestanden versturen via WeTransfer

Grote bestanden versturen is helemaal niet moeilijk. In deze video wordt uitgelegd hoe u door middel van Wetransfer.com meerdere grote bestanden kunt uploaden en verzenden.

Regelmatig stellen mensen mij de vraag waarom iemand die politieke wetenschappen heeft gestudeerd in de online marketing is beland. Het wordt niet gezien als de meest logische keuze voor een politicoloog om in deze branche aan de slag te gaan. Voor mij ligt dat anders. De reden waarom ik geïnteresseerd ben in politiek is min of meer vergelijkbaar met waarom ik marketing interessant vind. Het gaat beide over keuzes en het beïnvloeden daarvan.

Moderne politici hebben evenveel met marketing van doen als de gemiddelde ondernemer. Door een minder sterke nadruk op ideologie en minder loyaliteit van de achterban maakt slimme marketing steeds vaker het verschil in de verkiezingsstrijd. Geert Wilders zou het bijvoorbeeld goed doen als marketeer. Met handige one-liners en het inspelen op de actualiteit weet hij als geen ander mensen aan zich te binden. Het zijn marketingtrucs die veel bedrijven ook gebruiken. Trucs waar de meeste mensen al lang genoeg van hebben. Politici komen er echter nog steeds mee weg.

Ondanks dat ik het marketingspelletje razend interessant vind heb ik er altijd een dubbel gevoel bij. Zowel de marketing in de politiek als in het bedrijfsleven voelt vaak als goedkope trucs. Iets waar ik zelf niets mee heb. Ik wil op een eerlijke en transparante manier producten in de markt zetten. Maar hoe?

Het antwoord op die vraag is voor mij inbound marketing. Het is een stuk effectiever dan traditionele marketing. Bovendien biedt inbound marketing niet alleen waarde voor het bedrijf dat het toepast maar ook waarde voor de klant. De laatste is normaliter het ‘slachtoffer’ van marketingcampagne’s. Met inbound marketing wordt de klant met waardevolle informatie naar een winkel of website getrokken. Dat is marketing waar een bedrijf trots op kan zijn.

Inbound marketing is de manier waarop ik mijn brood wil verdienen. Ik wil bedrijven helpen om deze mooie manier van marketing in te zetten. Een methode om klanten te interesseren voor uw product of dienst door middel van goede informatie. Het is een aanpak die ik als politicoloog ook graag in de politiek terug zou zien: mensen overtuigen op basis van degelijke informatie. Een eerlijk verhaal waar mensen wijzer van worden. Daar draag ik graag aan bij. Met trots.