Wat is zoekmachine optimalisatie (seo)?
De meeste consumenten beginnen hun aankoopproces door zich te oriënteren op internet. Dat doen ze meestal door naar informatie over producten en diensten te zoeken via zoekmachines. Het is daarom van belang goed vertegenwoordigd te zijn in de zoekresultaten. Door zoekmachine optimalisatie (seo) zorgt u dat uw site goed gevonden wordt. Zoekmachine optimalisatie omvat alle acties die ervoor zorgen dat uw website beter vindbaar is.
Zoekwoorden staan centraal bij het optimaliseren van een website. U wilt op bepaalde zoektermen gevonden worden. Een zoekwoord of keyword is een misleidende term omdat het uit meerdere woorden kan bestaan. Meestal geldt ook dat het effectiever is om op zo’n ‘long tail keyword’ te richten. Het is namelijk specifieker en daarmee onderscheidt u zich van de massa.
Het belang van zoekmachine optimalisatie
In het Engels wordt zoekmachine optimalisatie aangeduid met de afkorting ‘seo’ oftewel ‘search engine optimalization’. De meeste grote bedrijven en webwinkels in Nederland hebben hun seo aardig op orde. Er zijn echter nog een hoop bedrijven die met de verkeerde methoden bezig zijn. Bovendien zijn er altijd mogelijkheden om de optimalisatie te verbeteren. Weinig bedrijven maken bijvoorbeeld nog gebruik van video seo.
Voor inbound marketing is zoekmachine optimalisatie belangrijk. Voor een effectieve strategie moeten bezoekers de informatie en tips die u aanbiedt wel kunnen vinden. Gezien de meeste Nederlanders websites en content ontdekken via Google is het cruciaal om hoog in Google te komen. MDC Media helpt u met het optimaliseren van uw website als onderdeel van uw inbound marketing strategie. Lees hier meer over op de diensten pagina of neem direct contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Het verschil tussen zoekmachine optimalisatie (seo) en zoekmachine adverteren (sea)
In het jargon van zoekmachine optimalisatie specialisten wordt er vaak gesproken over organische resultaten en betaalde resultaten. Organische resultaten zijn de zoekresultaten die niet te koop zijn. Het gaat daarbij om wat volgens Google of Yahoo de beste resultaten zijn. Dat verschilt met ‘pay-per-click’ zoekmachine advertenties zoals die van Google AdWords. Deze advertenties staan boven en naast de organische zoekresultaten.
Bij zoekmachine adverteren gaat het om het optimaliseren van de betaalde resultaten in tegenstelling tot het optimaliseren van de organische resultaten. Beide methoden hebben voor en nadelen. Toch is het in de meeste gevallen goedkoper en effectiever om te kiezen voor seo in plaats van sea. AdWords en vergelijkbare diensten zijn namelijk erg prijzig. Sea en seo vormen samen zoekmachine marketing.
De onderdelen van zoekmachine optimalisatie
SEO bestaat uit verschillende onderdelen. Het is zaak om de juiste signalen te geven aan Google over het onderwerp en de relevantie van de pagina. Dat doet u door signalen op de pagina zelf en signalen vanaf andere websites en social media. ‘On-page-seo’ en ‘off-page-seo’ wordt dat in het jargon genoemd.
Voor uw eigen website is het belangrijk om relevante inhoud te maken. Daarnaast ziet Google graag dat een pagina ‘rich content’ bevat. Rich content zijn zaken zoals video en afbeeldingen. Dingen die een pagina ‘verrijken’.
Zoekmachine optimalisatie tips
Er zijn veel websites met zoekmachine optimalisatie tips. Op het inbound marketing blog verzamelt Martijn Deibel de beste tips. Via social media deelt MDC de beste websites en artikelen over het optimaliseren voor Google en andere zoekmachines.