Wat zijn leads?
In de marketing en sales wordt vaak gesproken over leads. Net als de meeste marketingtermen is ook dit Engelstalige begrip direct opgenomen in het Nederlandse marketingjargon. De mensen die de termen ‘leads’, ‘business leads’, ‘sales leads’ of ‘lead capturing’gebruiken weten vaak instinctief ongeveer wat ermee bedoeld wordt. Maar wat zijn leads precies?
Leads: een definitie
De betekenis van leads is niet makkelijk uit te leggen. De meest toepasselijke vertaling van de term ‘lead’ is een spoor. Het is iets om op te volgen. Eigenlijk is een lead een spoor naar een potentiële klant. Sommige van deze sporen lopen dood, sommige eindigen in een verkoop. Zo’n spoor kan bijvoorbeeld bestaan uit ingevulde contactgegevens, een terugbelafspraak of een abonnement op een nieuwsbrief.
De mogelijkheid om contact op te nemen wordt vaak gezien als het grote verschil tussen bezoekers en leads. Een anonieme bezoeker is moeilijk te bereiken als deze de winkel of website verlaten heeft. Leads kunt u wel bereiken via nieuwsbrief, telefoon, social media of per post.
Het is moeilijk om een bruikbare vertaling van leads te geven. Het meest concreet is deze definitie:
“Een lead is een spoor dat een potentiële klant achterlaat en dat verkoopmedewerkers in staat stelt deze individuen of bedrijven te benaderen.”
Verschil tussen leads en prospects
De termen leads en prospects worden vaak door elkaar gebruikt. Toch is er wel degelijk een verschil. Vaak zorgt een marketingteam voor de leads en worden deze opgevolgd door het salesteam. De verkopers van dit team moeten er vervolgens voor zorgen dat zoveel mogelijk opgevolgde leads in een nieuwe klant resulteren. Een prospect In het proces van lead tot klant zit een fase van overtuiging. De potentiële klanten met serieuze interesse zijn de prospects. Een leads zijn de sporen die naar deze prospects kunnen leiden. Meestal moeten er flink wat leads worden opgevolgd voordat er interessante prospects uit voort komen.
Inbound marketing voor leads
Het verzamelen van bruikbare leads is lastig. Inbound marketing is een goede manier om contactinformatie van de juiste individuen en bedrijven te verzamelen. Door het aanbieden van handige informatie krijgt u de juiste doelgroep naar uw website. U biedt uw waardevolle informatie bijvoorbeeld aan in ruil voor NAW (Naam, Adres en Woonplaats) data. Zo ontstaat er een database van leads die u kunt opvolgen.
Om leads te genereren bieden veel organisaties white papers, online magazines of handige tools aan in ruil voor NAW gegevens. Leads genereren met digitale publicaties is alleen effectief als u de content aanbiedt waar uw doelgroep naar op zoek is. Een goede contentstrategie is daarom belangrijk.
MDC Media helpt u graag op weg. Neem contact op met Martijn Deibel om de mogelijkheden te bespreken.