Wat is content marketing?
De termen inbound marketing en content marketing worden vaak door elkaar gebruikt. Dit is niet terecht. Content marketing is namelijk een vorm van inbound marketing. Deze vorm is zo sterk gericht op het aanbieden van waardevolle content dat de video’s, blogs, e-books en andere inbound media producties een product op zichzelf gaan vormen. Het is een extra service die u levert.
Met content marketing bedient uw bedrijf potentiële klanten met inhoud. Deze content hoeft niet noodzakelijkerwijs gerelateerd te zijn aan het product of de dienst die uw bedrijf verkoopt. Een goed voorbeeld hiervan is de marketingstrategie van Hubspot. Zij ontwikkelen en verkopen verschillende soorten marketingsoftware. Maar zij bieden bezoekers van hun websites alles van sjablonen voor PowerPoint presentaties tot white papers over Google Analytics. De hele content marketing strategie van Hubspot is wel gericht op marketing, maar heeft weinig te maken met hun marketingsoftware.
Hoe werkt content marketing?
Het is goed om het proces van content marketing te begrijpen. Het draait voornamelijk om drie dingen: reputatie, bezoekers en koopbereidheid.
Reputatie van winkels of bedrijven is belangrijk. Ondanks de transparantie die internet mogelijk maakt koopt lang niet iedereen bij de goedkoopste aanbieder. Dit geldt niet alleen voor unieke (handgemaakte) producten maar juist ook voor winkels die identieke producten verkopen. Goed advies, klantvriendelijkheid en service spelen allemaal mee. Content marketing is ideaal om een reputatie te verbeteren.
Naast reputatie is de grote toestroom van bezoekers naar een winkel of website belangrijk. Het is te vergelijken met een winkelcentrum dat een springkussen huurt om ouders met kinderen in de winkels te krijgen. Dat springkussen heeft waarschijnlijk niets te maken met de producten die de winkels verkopen. Het zorgt er echter wel voor dat er meer mensen naar het winkelcentrum komen. Als deze er toch zijn zullen ze waarschijnlijk ook nog even wat boodschappen doen.
Als u een goede reputatie heeft en een hoop bezoekers naar uw website of winkel krijgt dan is er nog één element wat mist: de koopbereidheid. Met de goede content marketing kunt u bezoekers van uw website of winkel enthousiast maken. Een winkel in hardloopspullen kan bijvoorbeeld met mooie video’s over hardlopen bezoekers van hun webwinkel inspireren om weer eens te gaan rennen. Inspiratie verhoogt de koopbereidheid.
Door de reputatie te verbeteren, meer bezoekers aan te trekken en mensen in de stemming te brengen voor de aankoop werkt content marketing goed. Alles staat of valt echter met de inhoud die u aanbiedt.
Media productie voor content marketing
Veel bedrijven hebben interesse in content marketing maar twijfelen aan de haalbaarheid. Grootschalige media productie is voor de meeste organisaties niet weggelegd. De meeste bedrijven hebben geen grafisch ontwerpers, tekstschrijvers, webbouwers of videomakers in dienst. In deze gevallen kan het verstandig zijn om een extern bedrijf daarvoor in te schakelen. Als eenmansbedrijf kan MDC Media uiteraard niet alle soorten content verzorgen. Daarom werkt Martijn Deibel met een netwerk van getalenteerde zelfstandigen en sympathieke bedrijven. Door samenwerking met deze creatieve ondernemers kan MDC schitterende content leveren die ook nog eens betaalbaar is.
De keuze voor content marketing
MDC Media gelooft in de kracht van content marketing en wil uw bedrijf hierbij helpen. Deze vorm van marketing is zeker niet voor alle bedrijven de beste keuze. Daarom is het goed om advies in te winnen van een partij die hier verstand van heeft. MDC Media wil die partner zijn voor uw bedrijf. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op.