2 Flares 2 Flares ×

Hangmatmarketing: Marketing voor de zomerperiode

De zomervakantie staat voor de deur. Voor veel bedrijven een rustige periode. Consumenten zijn dan het land uit en veel ondernemers doen het rustig aan. Maar gaat u na het WK in Brazilië uw online marketingactiviteiten stopzetten voor het zomerreces? Dacht het niet!

Online bestaat er namelijk geen komkommertijd. Mensen zijn overal online, ook op de camping. En juist de vakantieganger is een schitterende doelgroep. Consumenten en ondernemers zijn op zomervakantie namelijk precies in de staat waarin u ze wilt hebben. Op vakantie zijn mensen vaak relaxed, hebben meer tijd en besteden aandacht aan waar ze mee bezig zijn. In de hangmat met een biertje, rustig surfen op de iPad terwijl het vakantiegeld op de bankrekening staat. In deze modus is uw doelgroep een stuk ontvankelijker voor uw boodschap, mits het de juiste boodschap is natuurlijk.

Voor veel mensen is de vakantieperiode een moment om tot bezinning te komen en vooruit te kijken. Daar kunt u juist perfect op inspelen. Als u een product of dienst heeft dat werk uit handen neemt, een probleem oplost of het leven mooier maakt dan sluit dat aan op het vakantiegevoel. Dat is hangmatmarketing voor uw doelgroep!

Vakantiegangers online

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek had eind 2013 zo’n 45 procent van de Nederlandse huishoudens een tablet en bijna 70 procent minstens één smartphone. Ons land is koploper op het gebied van internetaansluitingen. Zo’n 95 procent van de huishoudens heeft een aansluiting. De gemiddelde Nederlandse internetgebruiker zit gemiddeld zo’n 1,5 uur per dag op het web. Dit gedrag zal op vakantie niet veranderen. Open Wifi-netwerken zijn de standaard aan het worden voor campings, hotels en vakantiewoningen. Bovendien zijn de tarieven van mobiel internetten in het buitenland, met dank aan Eurocommissaris Kroes, flink gedaald.

Dat veel Nederlanders zullen surfen vanaf het vakantieadres mag duidelijk zijn. Maar hoe speelt u daar op in?

Drie tips voor marketing in de zomervakantie

1. Adverteer online en richt deze advertenties op vakantiegangers. In de zomerperiode zetten veel bedrijven hun advertentiecampagne’s stop. Dit betekent in sommige branches minder vraag en daarom lagere prijzen. Bovendien kunt u zich richten op mensen die op de camping zitten. Target bijvoorbeeld mensen die in het Nederlands zoeken in Frankrijk. Zoek dan specifiek gebieden uit waar uw doelgroep zal zitten op vakantie en richt de advertenties op mobiele apparaten zoals iPad’s en smartphones.

2. Zorg voor een boodschap die inspeelt op het vakantiegevoel. Met uw product; ‘voelt het leven als één grote vakantie’… ‘bespaart u zoveel dat u vaker op vakantie kunt gaan’.. ‘wordt elke vakantie leuker’.. enzovoorts.

3. Maak gebruik van de nieuwe energie. Mensen die hun batterij opladen op vakantie zijn misschien op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ze hebben tijd om hun situatie te overdenken en staan open voor nieuwe ideeën. Een zeldzaam moment waarin de moderne mens eens na kan denken over hun eigen toekomst. Een toekomst waaraan u natuurlijk kunt bijdragen met uw fantastisch product.

De zomer staat voor de deur, dus ga zo snel mogelijk aan uw marketingstrategie werken. Verdiep u in het vakantiegedrag van uw doelgroep. Stel uzelf de vraag waar u op zit te wachten tijdens de vakantie. Als u het juiste antwoord kunt geven dan kan dit wel eens een hele mooie zomer worden.

Martijn Deibel

Eigenaar van MDC Media. Enthousiaste zelfstandig ondernemer. Inbound marketeer en politicoloog.

Twitter LinkedIn Google+ 

2 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Buffer 2 2 Flares ×