1 Flares 1 Flares ×

Handige tools voor uw zoekwoordenonderzoek

Als u bezig bent met de zoekmachine optimalisatie (SEO) van uw website, dan dient een goed zoekwoordenonderzoek als basis. Het bepalen van de juiste zoekwoorden (keywords) voor uw niche is echter niet makkelijk. U moet rekening houden met zaken zoals relevantie en mate van concurrentie. Gelukkig zijn er een hoop handige hulpmiddelen op internet die u op kunnen helpen bij dit proces. In dit blog een overzicht van de beste tools op dit gebied.

Benodigdheden voor een zoekwoordenonderzoek

Voor we gaan kijken naar de verschillende tools is het goed om te kijken naar wat we nodig hebben. Een zoekwoord kan bestaan uit één of meerdere woorden. Wat dat betreft is “zoekwoord” een misleidende term. Een zoekwoord dat uit meerdere woorden bestaat wordt ook wel een “Long tail keyword” genoemd. Zo’n zoekterm heeft de voorkeur omdat het specifieker is. Het geeft zoekmachines een duidelijker signaal waar een pagina over gaat.

Als u een bedrijf heeft gespecialiseerd in het opknappen van oldtimers dan is het zoekwoord “autoreparatie” niet specifiek genoeg. Feitelijk gezien klopt het misschien dat u auto’s repareert. Het zoekwoord is daarmee relevant. Toch hebben de meeste mensen die dat woord intypen in Google hebben geen oldtimer. Ze zoeken waarschijnlijk een gewone autogarage. Een zoekmachine waardeert websites naar relevantie. Hoe specifieker het zoekwoord waar u een pagina op inricht, des te relevanter. Daarnaast is de concurrentie in de zoekresultaten voor “oldtimer reparatie” ook een stuk minder groot dan het meer algemene “autoreparatie”. Er zijn gewoon minder bedrijven die oldtimers repareren dan garages die moderne auto’s repareren.

Een zoekwoord moet dus relevant en specifiek zijn, maar daarnaast moet er rekening gehouden worden met de concurrentie in de zoekresultaten. Wat echter ook niet uit het oog moet worden verloren is het zoekvolume. De hoeveelheid mensen die een zoekwoord gebruiken in hun zoekopdrachten is erg belangrijk. Wat het juiste volume is hangt heel erg af van de branche waarin u opereert en de doelgroep die u naar uw site wilt krijgen. Het zoekvolume voor “trouwfotograaf” zal een stuk hoger liggen dan dat voor “private banking”. Een private banker heeft echter een veel kleinere doelgroep en een stuk minder concurrenten.

Zoals de bovenstaande voorbeelden aangeven zijn er verschillende factoren om op te letten bij het kiezen van zoekwoorden. De zoekterm moet:

  • Relevant zijn aan het onderwerp van de website of pagina.
  • Specifiek genoeg zijn om de juiste doelgroep te bereiken.
  • Niet te veel concurrentie hebben binnen de zoekresultaten.
  • Genoeg zoekvolume hebben om resultaat uit te halen.

Nu het duidelijk is wat de belangrijke factoren zijn kunnen we een aantal tools bekijken die u kunnen helpen.

Zoekwoord ideeën

Het bedenken van de juiste zoekwoorden is lastig. Gelukkig zijn er hulpmiddelen om suggesties aan te dragen en volumes in te schatten.
De bekendste tool voor het verzamelen van zoekwoordideeën is de Keyword Planner van Google AdWords. Eigenlijk is deze tool bedoelt om zoekwoordenonderzoek te doen voor advertenties, maar bij Google weten ze eigenlijk ook wel dat veel mensen de Keyword Planner inzetten voor zoekmachine optimalisatie. Wat deze tool zo goed maakt is u voor een lijst met zoekwoorden gedetailleerde overzichten kunt maken met de maandelijkse zoekvolumes per zoekwoord. Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om suggesties te verkrijgen voor nieuwe zoekwoorden. De Keyword Planner is helemaal gratis te gebruiken.

Voor zoekwoord suggesties is Übersuggest een handige gratis tool. Vul een zoekwoord in en Übersuggest geeft “long tail” variaties op dat zoekwoord. Dus als u de zoekterm “autoreparatie” invoert krijgt u bijvoorbeeld de suggestie “autoreparatie oldtimers”. Erg handig dus voor het specifieker maken van uw zoekwoorden.

Keywordtool.io is een concurrent van Übersuggest. Eigenlijk doet het precies hetzelfde, maar met meer gebruiksgemak. De betaalde versie van Keywordtool.io biedt echter meer dan enkel zoekwoord suggesties. Het geeft namelijk ook zoekvolume weer en is daarmee een alternatief voor de Keyword Planner van Google. De betaalde versie is te gebruiken vanaf 48 Dollar per maand.

Concurrentie binnen de zoekresultaten

De Keyword Planner van Google geeft enigszins een indicatie van de mate van concurrentie per zoekwoord. De gemiddelde kosten per klik geven immers aan hoeveel adverteerders voor een bieden per websitebezoeker. Het is echter geen goede indicatie van concurrentie. Gelukkig zijn er tools om een beter inzicht te krijgen.

SemRush is een van de populairste tools voor het maken van een concurrentie analyse. Met SemRush kunt u kijken welke zoekwoorden uw directe concurrenten gebruiken en hoe goed zij dat doen. Het kan suggesties opleveren voor welke termen u niet en welke u wel op in moet zetten. Deze tool is gratis te gebruiken met een hoop beperkingen. Betaalde abonnementen zijn er vanaf 69 Dollar.

Met KWFinder.com kunt u per zoekwoord kijken hoe sterk uw concurrenten zijn binnen deze zoekresultaten. Zo kunt u een inschatting maken hoe haalbaar het is om tussen de eerste zoekresultaten te komen. Als uw concurrenten zeer goede websites hebben die helemaal geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines dan is het misschien niet haalbaar of niet rendabel om op dat zoekwoord goed te scoren. KWFinder.com is gratis te gebruiken, maar is dan vrij beperkt. Betaalde opties beginnen vanaf 29 Dollar per maand.

De Moz Keyword difficulty Tool is een alternatief voor KWfinder.com. Deze tool is echter niet gratis te gebruiken en is alleen verkrijgbaar in combinatie met alle andere zoekmachine optimalisatie tools van Moz. Dit zijn echter wel een aantal van de beste tools op dit gebied. Een abonnement op alle tools van Moz begint vanaf 99 Euro per maand *.

* Een aantal Moz tools hebben wel een gratis variant, zoals de Open Site Explorer. Dit is een tool om het linkprofiel van een website te bekijken.

Zoekwoord optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is een doorlopend proces. Er zijn altijd wel mogelijkheden om uw site beter te optimaliseren. Ook is er regelmatig onderhoud nodig om aan nieuwe eisen van zoekmachines te voldoen. Daarnaast geven zoekmachines waardering voor een site die regelmatig wordt voorzien van nieuwe, relevante content.

Om uw zoekwoorden te blijven verbeteren zijn er diensten zoals Hittail. Deze tool analyseert het zoekverkeer dat op uw site terecht komt en kijkt op welke zoekwoorden deze bezoekers binnenkomen. Uit de analyse van Hittail krijgt u suggesties voor relevante zoekwoorden. Vaak kunt u de zoekwoorden op uw pagina nog specifieker maken. Hittail helpt hierbij met suggesties op basis van statistiek. Deze tool is te gebruiken vanaf $9,95 per maand.

Google Analytics is een gratis alternatief voor Hittail. In Google’s applicatie voor website statistieken kunt u een schat aan nuttige data verzamelen over het gebruik van uw website. Het geeft ook inzicht in de zoekwoorden waarop uw bezoekers binnen komen. Hittail is een stuk eenvoudiger in gebruik, maar in Google Analytics is een zeer uitgebreid overzicht te maken van welke zoekwoorden nog specifieker of relevanter kunnen.

Kosten van een zoekwoordenonderzoek

Veel van de bovenstaande tools hebben een gratis variant en een betaalde variant. De kosten voor zo’n tool zijn soms hoog. Zonder gebruik te maken van betaalde tools kunt u echter al een zeer goed zoekwoordenonderzoek doen. Er zijn online veel goede artikelen te vinden over het doen van zo’n onderzoek, zoals dit blog.

Uitbesteden is voor veel bedrijven echter een betere optie. Een uitgebreid onderzoek door een specialist kan u op de termijn veel geld opleveren. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden en voordelen van een zoekwoordenonderzoek door MDC Media? Neem gerust contact met mij op.

Martijn Deibel

Eigenaar van MDC Media. Enthousiaste zelfstandig ondernemer. Inbound marketeer en politicoloog.

Twitter LinkedIn Google+ 

1 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Buffer 1 1 Flares ×