0 Flares 0 Flares ×

Flauwe grappen horen bij 1 april, maar nergens wordt er zoveel moeite voor gedaan als bij Google. Het bedrijf staat al jaren bekend om het lanceren van bizarre nieuwe producten op 1 april, vaak compleet met professionele marketingcampagne’s. Soms zijn de diensten helemaal uitgewerkt en functioneel, zoals bijvoorbeeld Gmail’s Shelfie. Humor is namelijk bittere ernst bij dit software bedrijf. Waarom dat zo is kunt u lezen in dit blog. Wilt u meteen door naar het complete overzicht van alle 1 aprilgrappen, klik dan hier.

Humor bij Google

Zoals het onderstaande overzicht laat zien is de oogst dit jaar flink. Al die grappen zijn natuurlijk een leuk tijdverdrijf, maar er zit meer achter. Er zijn een aantal goede redenen waarom Google humor zo serieus neemt:

Marketing

‘Don’t be evil’ is het officieuze motto van Google. Het bedrijf beschikt over privacygevoelige gegevens van een groot deel van de wereldbevolking. Willen die mensen het vertrouwen houden dat hun gegevens veilig zijn dan moeten ze gerust gesteld worden. Door de uitgebreide grappencampagne probeert Google het imago van een leuk en betrouwbaar bedrijf uit te stralen. Een bedrijf dat zichzelf op de hak neemt kan geen slechte bedoelingen hebben met uw gegevens.. toch?

David Hasselhoff Auto-Awesome

David Hasselhoff achteraf toevoegen aan uw foto? Op 1 april kan het op Google+!

Vaardigheden

Sommige grappen zijn zo uitgebreid dat ze de vaardigheden van werknemers flink op de proef stellen. Een e-maildienst als Gmail heeft honderden miljoenen gebruikers. Maak daar maar eens een tijdelijke aanpassing voor. Een goede oefening voor wanneer er iets mis gaat en er zo snel mogelijk een oplossing voor gevonden moet worden.

Nieuwe ideeën

Een beetje knutselen voor 1 april is ook een leuke manier om te experimenteren en om tot nieuwe ideeën voor diensten te komen. Misschien is het Pokémon spel op Google Maps niet erg nuttig voor de gemiddelde gebruiker, maar leidt het achterliggende concept wel tot een bruikbare toepassing. Innovatie komt vaak uit onverwachte hoek.

Nieuw talent

Google wil toptalent aantrekken. Dat kan niet door alleen maar de beste salarissen te bieden. De beste werksfeer is minstens zo belangrijk. Humor en ontspanning op de werkvloer helpt daarbij. Wat is er leuker dan elk jaar flink wat tijd te mogen besteden om de grappen voor 1 april voor te bereiden.

Het overzicht van Google’s 1 aprilgrappen


Hieronder het complete overzicht van alle grappen van de verschillende bedrijfstakken. Zelf vind ik de video van het YouTube team het leukst.

Google Maps Pokémon Challenge


Nerds houden van Pokémon en Google houdt van Nerds. Een plus een is twee moeten ze gedacht hebben. Het resultaat is de (tijdelijke) mogelijkheid om een Pokémon spel te spelen binnen Google Maps. Jeugdsentiment voor sommigen:

Koffie en internet

Google Fiber levert nu niet alleen supersnel internet maar ook nog een supersnel kopje koffie. Internet en koffie vormen nu eenmaal een perfecte combinatie.

Google Magic Hand voor smartphones

In Japan introduceerde het bedrijf een manier om het aanraken van het touchscreen van een smartphone te vermijden. Geen voicecontrols maar een robothand om het werk voor u te doen. Veel handiger dan zelf een telefoonnummer in te toetsen natuurlijk.

Gmail Shelfie


‘Selfie’ was het Nederlandse woord van het jaar 2013. Het is zo’n populair fenomeen dat het Gmail team er op in heeft gehaakt met de ‘Shelfie’. Dit is een selfie die u als achtergrond van uw Gmail account kan instellen. Want volgens Google is er niets beter dan de hele dag tegen uw eigen foto aan te kijken. Tja.

Nest Total Temperature Control in het vliegtuig

Richard Brandson is nooit te beroerd om mee te werken aan een mooie grap. Zeker niet als dat gratis publiciteit is voor zijn eigen bedrijven. Volgens deze video introduceert vliegmaatschappij Virgin Airways deze 1 april wel een hele bijzondere service. In samenwerking met het bedrijf Nest (overgekocht door Google) kan elke passagier van het vliegtuig individueel de temperatuur bedienen. Weer een ergernis minder.

WazeDates

Waze is ook een bedrijf dat door Google is opgekocht. De onderneming maakt verkeer- en navigatiesoftware. Maar nu lanceren ze WazeDate, een manier om een date te vinden terwijl je in de file staat. Handig.

Tekst naar emoji vertalen

Letters zijn iets uit de vorige eeuw vinden ze bij het team achter Chrome. Waarom zou u nog tekst lezen als u het ook in smilies en andere icoontjes kan omzetten. Dat is toch veel efficiënter?

Auto-Awesome photobombs

Google+ die automatisch een photobomber in uw foto’s plaats? Geen probleem. Nu helaas nog beperkt tot David Hasselhoff.

Lees het “officiële” persbericht hier.

Google Auto-Awesome Resumes

Saaie cv? Ook daar is wat op bedacht:

Katten toetsenbord

Katten zijn niet heel behendig als het om toetsenborden gaat. Daarom is er een speciaal toetsenbord dat typfouten van katten corrigeert. Nu te downloaden voor Chrome in de webstore.

YouTube’s viral trends voor 2014


YouTube heeft blijkbaar een team van experts die alle trends, hypes, memes en parodieën verzinnen. Op 1 april doen ze uit de doeken wat ze voor 2014 aan trends gepland hebben. Dit jaar houden ze een uniek experiment waarbij iedereen zelf ideeën kan insturen voor nieuwe ‘viral video’s’.

Data-less decision making

Statistiek en cijfers moet je eigenlijk niet zo nauw nemen vinden ze bij Google Analytics. Daarom introduceren ze ‘Data-less decision making’ bij Google Analytics.

Dat was het voor dit jaar helaas. Maar wees gerust dat de experts bij Google nu al bezig zijn met het plannen van de grappen voor volgend jaar!

Martijn Deibel

Eigenaar van MDC Media. Enthousiaste zelfstandig ondernemer. Inbound marketeer en politicoloog.

Twitter LinkedIn Google+ 

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Buffer 0 Pin It Share 0 0 Flares ×